Komponist: Josè Suner-Oriola

SMF spiller El Jardin de las Hesperides i NM 2018

Stykket er basert på en fortelling fra gresk mytologi.
Fortellingen handler om den vakre hagen til gudinnen Hera. Etter myten ligger hagen på det vestligste punktet i den greske verden, trolig i Atlasfjellene eller på en mytisk øy. Myten forteller at det var et tre med gullepler i hagen som kunne gi deg evig ungdom. Treet var en bryllupsgave fra gudinnen Gaia (Jorden) til Hera. Hera satte tre av Hesperidene, tre nymfer fra vesten som het Hesperutusta, Egle og Eritia, til å passe hagen. Treet var så verdifullt for Hera at hun i tillegg sendte den hundrehodede dragen Ladon for å vokte det.
Da Herakles etter myten skulle straffes for å ha drept sine egne barn, tvang Hera ham til å løse ti oppdrag, noe som etter hvert viste seg å bli til tolv. Det ellevte oppdraget, gitt av kong Evrystevs, var å stjele gullepler fra hesperidenes hage. Uten å kjenne veien dit, gikk Herakles gjennom Hellas, Makedonia og Egypt, og til slutt fant han endelig fram. Herakles lurte kjempen Atlas til å stjele eplene for ham, ved å tilby seg å holde himmelen så lenge (Atlas er etter gresk mytologi kjempen som holder himmelhvelvingen oppe). Atlas klarte lett å lure hesperidene, fordi de var døtrene hans, men for å komme fram til treet måtte han dessuten drepe Ladon, dragen som voktet treet.
Da Atlas kom tilbake bestemte han seg for å ikke holde himmelen igjen, men tilbød seg i stedet å ta med eplene til kongen. Herakles lurte Atlas til likevel å holde himmelen, ved å spørre ham om han kunne holde den bare bittelitt, slik at han fikk tatt kappen tettere rundt seg. Det sa Atlas ja til, Herakles snappet eplene og stakk.
Musikkverket er delt i fire satser:
Den første delen, The Search, er delt i tre deler som beskriver Herakles vei gjennom avskjeden, usikkerheten og til slutt når han når målet.
Den andre delen, Ladon, beskriver Herakles dilemma om hvordan han skal overvinne dragen. Etter å ha tenkt en stund, blir det tydelig at han er besatt av tanken om å komme forbi dragen (Con fuoco) han vrir hjernen for å komme på en idé som kan hjelpe ham å løse problemet (vivace). Et langt soloparti, med varierte instrumenter fra tuba til piccolo, hører vi de ulike tankene Herakles er gjennom før han kommer frem til den beste. Den ender i den hundrehodede dragens skrik når den forsvinner i asken fra sin egen ild.
Den tredje delen, Nymfene, er fortellingen om det store sviket en far gjør mot sine døtre. Oboen representerer nymfenes tristhet når de forstår at faren har lurt dem med overlegg, plutselig avløst av en pastoral del med blant annet horn som avslutter denne delen.
Den siste delen, Flukt og hjemkomst, domineres av en energisk følelse i melodien fra oboen som minner om nymfe-temaet, solo-partiene fra andre del, hage-temaet og Herakles temaet som ligger i brass. Avslutningen inneholder en coda som er en hyllest til komponistene Reich -Wagner- Respighi – Stravinsky og Shostakovich.

Lenke til stykket på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=HvqEZ_AifG0