Strusshamn Musikkforening er det eldste janitsjarorkesteret på Askøy, og ble stiftet allerede 4 april 1912. Orkesteret har rike tradisjoner i det lokale musikkmiljøet, og kan vise til en lang rekke konserter hvor både lokale og nasjonale artister har medvirket. Arrangementene er populære og alltid godt besøkt. Korpset deltar også jevnlig i konkurranser i inn og utland, og har gjennom tidene oppnådd mange fine resultater.

SMF deltar årlig i NM-Janitsjar i Trondheim.
I 2012 vant vi 2. divisjon med 97 poeng med stykket «Give Us This Day». Etter dette har vi vært et stabilt 1. divisjon korps, før korpset i 2017 vant 1.divisjon med «Duende». Her ble vi belønnet med 96 poeng av dommerne.
Det var derfor en historisk begivenhet for SMF da vi for første gang spilte blant de 10 høyest rangerte korpsene i Norge i elitedivisjonen NM Trondheim 2018. Korpset overrasket, og med El Jardin de las Hesperides av Jose Suner-Oriola, ble korpset belønnet med 95 poeng og 4.plass! I 2019 fortsatte suksess historien, ved at Nemesis (samme komponist som sist), ble belønnet med 89,17 poeng av dommerne. Og vi befestet posisjonen som et korps i Elitedivisjonen. I 2020 var vi klare igjen men NM ble dette året avlyst som følge av koronapandemien, slik det også ble i 2021. Vi var klare igjen i 2022 med stykket «Aulos Symphony» også denne gangen av Jose Suñer-Oriola, hvor vi endte på en 5. plass.
Året 2023 skulle bli veldig spesielt for Strusshamn Muikkforening, vi klarte å klatre helt til topps i elitedivisjonen og ble Norgesmestere med stykkene «Redline Tango» av John Mackey og «Homenaje a Joaqúin Sorolla» av Bernardo Adam Ferrero.
Det innebærer at året 2024 bringer, ikke bare vår 5. deltakelse i elitedivisjonen, men også deltagelse i Europamesterskapet som i 2024 arrangeres i Oslo konserthus. Vi gleder oss!
Det har vært en fantastisk reise dit vi er nå. Mye øving, mye smil og latter og fantastisk dyktige unge og ørlite eldre musikanter. En spredning av ungdommelig pågangsmot og moden erfaring, ledet av vår stødige, dyktige og anerkjente dirigent Reid Gilje i snart 30 år!

Strusshamn Musikkforening er i den heldige situasjon at vi eier et eget hus. Norrønaheimen er et trivelig lokale med høyt aktivitetsnivå. Huset brukes fast til øvelser både for SMF og andre korps og foreninger på Askøy. I tillegg blir Norrønaheimen leid ut til arrangement og store anledninger som bryllup.
Dette er den største inntektskilden til korpset.

Det sosiale faktoren i korpset vårt har alltid vært god, og vil fortsatt være grunnsteinen for vår eksistens og drivkraft i den videre driften av Strusshamn Musikkforening. Den indre samhørigheten styrkes med tilstelninger, medlemskvelder og turer i forbindelse med konkurranser og konserter. Det er lov å prøve seg hos oss for å bekrefte at du trives.