Hjem

Kort om Strusshamn Musikkforening

Strusshamn Musikkforening (SMF) er et 1. divisjon janitsjarorkester fra Askøy. Musikkforeningen teller i dag 58 aktive medlemmer fra 15 til 69 år. Vi rekrutterer fra både Askøy og Bergen, og våre yngste medlemmer kommer i hovedsak fra Strusshamn Skoles Musikklag og andre lokale skolekorps på øyen.

Foreningens nåværende musikalske leder er Reid Gilje.

NM-stykket 2015 – Memorias de un hombre de ciudad

MEMORIAS DE UN HOMBRE DE CUIDAD: ET BYMENNESKES MEMOARER

«Memorias de un hombre de ciudad»: Et bymenneskes memoarer er et beskrivende verk som fordømmer dehumaniseringen av det moderne mennesket, rutiner, rutetabeller, travelheten og maskiner som dominerer oss, osv. Verket forteller om en typisk dag i livet til en person fra en by, og består av syv satser som spilles attacca.

Komponisten: «Memorias de un hombre de ciudad» er skrevet av den spanske pianisten, dirigenten og komponisten Luis Serrano Alarcón, født 1972 i Spania. Han blir regnet for å være en av Spanias store samtidskomponister. Alarcón holder til på konservatoriet i Valencia og underviser bl.a. i verkanalyse og harmonilære.
Alarcón skrev det symponiske diktet «Memorias de un hombre de ciudad» til La Orquesta Sinfónica del Centro Instructivo Musical de Benimaclet. Korpset spilte verket i 2003 som selvvalgt nummer på den kjente internasjonale korpskonkurransen i Valencia: Certamen internacional de bandas de música.